Teslas Autopilots design bidrog till olycka

Amerikanska haverikommissionen National Traffic Safety Board NTSB har utrett olyckan med en Teslabil i Autopilot-mod i maj 2016, och kommit fram till att systemets design bidragit till olyckan [1]. Detta då systemet i alltför hög grad tillåtit felanvändning, dvs. att föraren kunde köra i autopilotmod i hög fart på en allmän väg utan att ha uppsikt, vilket Tesla i sina rekommendationer sagt att man skulle inte skulle göra. Vid olyckan fanns det10 sekunder att reagera vilket alltså varken föraren eller Autpilotsystemet gjorde.

Enligt NTSB är det inte tillräckligt att bara kontrollera att föraren rör ratten. Sedan olyckan har Tesla uppdaterat mjukvaran så att det inte går att helt släppa uppmärksamheten.

Egen kommentar

NHTSA konstaterade i januari 2017 att det inte var något fel på bilen eller Autopilotsystemet och lade ner utredningen. Men nu har alltså NTSB kommit till en delvis annan slutsats.

Källor

[1] David Shephardson: ‘System safeguards’ lacking in Tesla crash on autopilot: NTSB, 2017-09-12 Länk